Kasjer ma obowiązek wydać paragon fiskalny klientowi – drukowany lub, za jego zgodą, dokument elektroniczny, czyli e-paragon. W przeciwnym razie sprzedawca może zostać ukarany mandatem. Jednocześnie bardzo wielu kupujących nie ma zwyczaju brania paragonu. Czy taki dokument sprzedaży można po prostu wyrzucić?
Przepisy nie pozostawiają wątpliwości, co do konieczności generowania paragonu fiskalnego. Zgodnie z art. 111 ust. 3a pkt 1 lit. a ustawy o VAT, podatnik rejestrujący sprzedaż na kasie fiskalnej ma obowiązek wystawić i wydać klientowi paragon fiskalny do każdej transakcji. Paragon musi mieć formę papierową, chyba że nabywca wyrazi zgodę na dokument elektroniczny – e-paragon przesyłany w sposób uzgodniony z klientem.
Klienci nie biorą paragonów fiskalnych – czy to problem?
Gdy kupujemy odzież, obuwie lub sprzęt elektroniczny i przysługuje nam gwarancja lub prawo do zwrotu, wówczas większość klientów pilnuje, by wziąć dokument sprzedaży. Jednak wielu nabywców, zwłaszcza przy drobnych zakupach na niewielkie kwoty, nie bierze paragonów fiskalnych. Sprzedawca ewidencjonuje transakcję na kasie, wydaje resztę lub informuje o akceptacji płatności kartą i drukuje paragon, który finalnie pozostaje na ladzie. Czy taka sytuacja stanowi problem? Czy klient powinien brać paragon? Ministerstwo Finansów od lat zachęca konsumentów do brania paragonów fiskalnych, ale za pozostawienie dokumentu w miejscu sprzedaży nie grożą żadne konsekwencje. A jak to wygląda w przypadku właściciela punktu usługowego lub sklepu?
Czy można wyrzucić nieodebrany paragon?
Skoro kupujący może zostawić paragon, rzecz sprowadza się do tego, czy sprzedający ma prawo wyrzucić taki dokument. Odpowiedź brzmi: tak. Jednak warto przez jakiś go zostawić, na wypadek gdyby klient zdecydował się po niego wrócić. Warto jednak podkreślić, że przedsiębiorca, który ma obowiązek prowadzić ewidencję sprzedaży na kasie rejestrującej, zawsze ma obowiązek wydać paragon fiskalny klientowi. Jego niewydanie może zostać uznane za przestępstwo skarbowe lub wykroczenie skarbowe. Dlatego, nawet jeśli wydaje nam się, że klienci zazwyczaj nie biorą paragonów, musimy mieć zwyczaj drukowania dokumentu fiskalnego, ponieważ w przypadku kontroli podatnikom grożą konsekwencje finansowe: kara grzywny za przestępstwo lub wykroczenie skarbowe.